Jul 14, 2013

Sedih dalam kegembiraan

Salam Ramadhan.

** Dek kerana exam yang telah tamat, maka dengan gembiranya aku bersuka-ria. HAHA. (walhal exam belum habis pun aku dah seperti merdeka. Al maklumlah, last paper selalunya di anak tirikan. HOHO).

Perasaan aku.
Malam ni aku nak tulis mengenai perasaan aku.

Alhamdulillah syukur.
Aku bersyukur kegembiraan ini terpancar lagi dengan ikhlasnya.
Tiada lagi senyuman dan gelak-ketawa yang dibuat-buat.
Semuanya ikhlas dari hati. #cehhhh.

Sejak selasa yang lepas, aku dapat balik kegembiraan itu.
Tanpa aku sangka, aku masih boleh tersenyum dengan sendirinya, tanpa dipaksa.
Aku sangka, akan tiada lagi perasaan itu.
Aku sangka semua itu perlu berakhir.
Aku sangka air mata akan terus menemani hari-hariku.
Namun siapa sangka,
Rancangan Allah lebih baik dari itu.

Sesungguhnya aku teruk. 
Aku teruk sebab aku hampir-hampir give up.
Aku teruk sebab aku seakan tidak mempercayai takdir Ilahi.
Aku teruk sebab aku tidak cuba dan terus mencuba untuk memahami situasi yang terjadi.

Sekarang,
Hari-hari yang aku lalui penuh dengan senyuman.
Hari-hari yang aku lalui penuh dengan gelak tawa.

Aku gembira.
Aku gembira sebab dia ada untuk menemani aku.
Aku gembira sebab dia ada untuk terus membuat aku tersenyum.
Di saat keluarga jauh,
Dia menemani hari-hari ramadhan ku.
Sungguh ini tahun pertama aku menyambut ramadhan tanpa keluarga.
Setiap tahun, ramadhan pertama pasti berkumpul dengan mereka.
Aku bersyukur. Sangat.

Namun,
Di saat aku gembira,
Aku tahu dan sedar hati dia terluka.
Aku tak pasti rancangan Ilahi.
Aku tak pasti apakah akan hakikat semua ini. 
Buntu. 
Semua buntu.

Saat ini,
Perasaan rindu dan sayang bercampur dengan perasaan takut.
Aku takut dengan semua ini.
Aku takut aku tak mampu untuk terima hakikat masa hadapan.
Hakikat yang aku perlu hilang dia.
Aku tak mampu.
Aku masih belum bersedia untuk merasai kehilangan.
Sungguh aku tak mampu.

Hakikatnya,
Aku perlu terima rancangan dan takdir Ilahi.
Hakikatnya,
Aku perlu berserah dan redha dengan apa yang bakal terjadi.

Aku sendiri tak pasti.

Masihkah akan berterusan kegembiraan ini?

*****

# Berserah yang mampu aku lakukan.
# Percaya bahawa rancangan Allah lebih baik daripada apa yang kita rancangkan.
# Harap apa yang Dia rencanakan sama seperti apa yang kami rancangkan. Aamiin.

# 4 tahun itu lama. Macam-macam boleh jadi. 

# Ya Allah, simpankanlah hati dan cintanya untuk aku jika benar dia untukku.. Aamiin 

0 000 orang meluangkan masa bersama Shazie:

Post a Comment