Cheeky Quotes

Apr 23, 2013

Amalan: Lembutkan hati mengingati Allah


Segala puji bagi Allah Tuhan semesta Alam.

Di pagi hari ini, rasa nak mengongsikan satu amalan yang sangat baik untuk kita amalkan.

Ianya tidak susah, bila-bila masa pun boleh kita lakukan.

Apanya tu ye??? hehe

Zyma nak mengajak anda dan anda, teman-teman semua untuk kita bersama-sama berzikir kepada Allah.


Ayuh kawan-kawan, kita memuja dan memuji Allah, Tuhan semesta alam. Mengapa kita tidak menjadikan ini sebagai amalan kita? Sedangkan Setiap ciptaan-Nya pasti melakukan perkara ini.



Now, Zyma nak kongsikan makna-makna kalimat tersebut :)
Yang dimaksud bacaan tasbih (subhanallah = Maha Suci Allah) adalah menyucikan Allah dari segala kekurangan yang tidak layak bagi-Nya.
Yang dimaksud bacaan tahmid (alhamdulillah = segala puji bagi Allah) adalah menetapkan kesempurnaan pada Allah dalam nama, shifat dan perbuatan-Nya yang mulia.
Yang dimaksud bacaan tahlil (laa ilaha illallah = tidak ada sesembahan yang berhak disembah selain Allah) adalah berbuat ikhlas dan mentauhidkan Allah serta berlepas diri dari kesyirikan.
Yang dimaksud bacaan takbir (Allahu akbar = Allah Maha Besar) adalah menetapkan keagungan atau kebesaran pada Allah Ta’ala dan tidak ada yang melebihi kebesarannya.
Semoga amalan ini dapat melembutkan hati kita agar tidak leka dan lupa mengenai sang pencipta.



Dan ingatlah teman-teman, sesungguhnya kita perlu menjaga hati dan diri daripada terus melakukan perkara-perkara yang dilarang. Ingatlah.. (khusus untuk teman-teman hawaku..)



# " Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas diri sendiri.. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan " - Imam Hasan Al Basri -

0 000 orang meluangkan masa bersama Shazie:

Post a Comment