Mar 7, 2013

Tersenyum disaat hati sedang bersedih


Hati sering bertanya, apakah kesudahan akan situasi ini. Apakah akan ada jalan penyelesaian sekiranya masing-masing tidak sehaluan? Apakah keadaan akan kembali seperti sedia kala?? 

Runsing, aku runsing fikirkan hal ini. 
Tersepit. Aku tersepit diantara dua belah pihak yang sememangnya aku sayang.
Buntu. Aku buntu untuk mencari jalan keluar, jalan penyelesaian.

Yes, mungkin aku sendiri membuat salah. I admit. Aku banyak buat silap dalam persahabatan ini. Aku sendiri kadang-kala tidak menjaga hubungan ini dengan sebaiknya. I am selfish!

Aku tak mampu untuk menjaga setiap hati sebaiknya. Tapi itu yang aku cuba lakukan. Namun, masih ada hati yang terluka gara-gara tingkah-lakuku. Maafkan aku. Maafkan aku karena tak mampu untuk jadi seperti dulu. But i.m still your bestfriend. 

Tak mudah untuk kita puaskan hati semua orang. Hati kita sendiri pun belum tentu orang lain mampu jaga. Tapi, puaskan hati orang lain, gembirakan hati orang lain akan buat kita juga bergembira. Dengan sendirinya kita juga akan rasa bahagia. 

Aku bukan teman yang baik. Aku tak mampu untuk luangkan banyak masa untuk semua orang. Aku tak mampu untuk bersama dan gembirakan teman aku dalam waktu dia susah. Aku tak mampu untuk tenangkan dia bila dia sedih. Aku tak mampu untuk lakukan semua itu.

Aku sayangkan mereka namun aku tak tahu apa yang patut aku lakukan. 
Aku hanya mampu berdiam, tersenyum dan terus ketawa untuk gembirakan hati orang lain dan bukan teman-teman aku yang itu. 

Mudah untuk aku menyalahkan diri sendiri atas apa yang terjadi. Itu yang sebaiknya. Aku tak mampu berbuat apa lagi. Hanya redha bila dipersalahkan.

Silap aku. Silap aku yang tak mampu untuk perbaiki hubungan antara kami. 

Aku cuba bersabar untuk tidak melakukan perkara itu lagi. Aku tahu dia banyak terasa, aku tahu dia berkecil hati namun semua itu atas apa yang mereka sendiri lakukan. Itu bukan bermaksud aku sempurna, aku sendiri ada khilafnya. Khilafnya diri ini kerana tak mampu untuk menahan sabar dengan setiap perkara. 

Aku sayangkan mereka. 



# Mereka hanya tahu apa yang mereka rasa. Suka berharap benda yang tak pasti. Adakah mereka tahu apa yang sedang kita rasakan? Adakah mereka tahu apa yang sedang kita lakukan? 

# Dalam persahaban seharusnya ada "give and take". Tapi adakah mereka tahu itu dan sedar apa yang mereka lakukan?

# TIADA PENIPUAN DALAM PERHUBUNGAN.

# Tidak ada sesiapa yang marahkan kita tanpa sebab. Semuanya dengan alasan walaupun sebesar zarah alasannya. 

0 000 orang meluangkan masa bersama Shazie:

Post a Comment