Feb 16, 2013

Muhasabah Diri


Kita sering leka dengan apa yang diberi. Kita selalu alpa dengan apa yang sepatutnya kita lakukan. Kita kadangkala lalai dengan tanggungjawab yang diberi. Adilkah macam tu? Kita inginkan yang terbaik. Kalau boleh, semuanya nak PERFECT.  

Kita selalu minta dengan Allah supaya Dia beri kita apa yang kita inginkan. Kita selalu minta supaya Allah bagi apa yang kita idamkan. Tapi, kita lupa yang kita ni tak selalu pun tunaikan apa yang Allah minta kita lakukan. KITA ALPA!

Diri ini sentiasa leka. Diri ini sentiasa lalai. Selalu sangat idamkan yang terbaik namun lupa dengan apa yang Allah dah beri. 

Dia tahu apa yang kita perlukan. Sebab itu kadangkala Dia tak bagi apa yang kita idamkan. Dia tahu apa yang terbaik buat kita. 
" Allah beri apa yang kita perlu, Allah tak bagi apa yang kita mahu"

Hah, sedarlah wahai diri. Mensyukuri nikmat Allah itu lebih baik dari kau merungut. Kau patut bersyukur sebab ada lagi orang yang kurang bernasib baik tidak seperti kau. 

Duhai hati, terimalah segalanya dengan redha. Jangan mudah untuk kau berputus asa wahai Hazimah. Masih jauh lagi perjalanan, masih panjang lagi masa untuk kau teruskan niat mencapai apa yang kau idamkan. 

# Thank you abang Iz sebab sentiasa bantu Zyma untuk menerima hakikat. Bebelan anda sangat bermakna :)   

0 000 orang meluangkan masa bersama Shazie:

Post a Comment