Dec 21, 2013

Moga Allah tunjukkan jalan


Salam buat semua. 

Terasa tenang sekali bila berada di rumah. Terasa aman dan damai. Sesungguhnya, rumah itu syurgaku. Walau jauh mana pun aku pergi, rumah jugalah aku cari. Dua bulan berjauhan dengan keluarga, sangat perlukan kekuatan. Hanya doa yang mampu aku kirimkan memandangkan jarang untuk berhubung. 

Mak, walid, abang, Amir, Haziq dan Haziqah.. Masing-masing aku rindu. Berhadapan dengan mereka dapat menghilangkan segala macam perasaan. Sedih dan duka berada di tempat orang membuat aku lemah kadang-kalanya. Hanya tangisan dan meminta bantuan pada Dia yang membuat aku kuat di samping sokongan moral yang diberi.

Orang kata aku kuat. Hakikatnya aku lemah. Aku lemah untuk perbaiki keadaan. Sesungguhnya hubungan silaturrahim itu sangat penting buatku. Bertemu kerana dia dan aku berharap hanya maut yang memisahkan dan berharap untuk berjumpa di syurga idaman semua. 

Aku merenung, berfikir dan memekirkan apa yang terjadi. Apakah ia salahku? Apakah ianya silapku.. Aku buntu, sungguh aku buntu. 

Aku bertahan.. Lama aku bertahan. Aku menerima walau siapa pun yang hadir di sisi. Aku bukan jenis memilih. Walau siapa pun dia, walau manapun asalnya, walau apapun sikapnya, aku terima. Sesungguhnya persahabatan dan perkenalan itu bukan kerana apa.. hanya kera Dia sang pencipta.

Kawan.. Apa erti kawan? Apa makna sahabat? Dan apa pula erti persahabatan? 

Aku berfikir.. Apa mungkin belum cukup aku menjaga hati mereka. Mungkin aku belum cukup memahami mereka. Atau mereka yang tidak nampak semua itu.. Hanya salah yang dicari, bukan mencuba untuk memahami apa yang aku lakukan.

Aku seakan tidak punya perasaan. Datang dan pergi sesuka hati. Bila rasa marah, bila rasa bosan abaikan. Bila rasa baik, datang mencari. Apa perlu untuk aku terus bertahan dan mempertahankan hubungan ini.. Pekara yang terjadi membuat aku sedar. Aku sedar siapa aku di hati dia. Mungkin dia tidak menganggap aku sahabat dia seperti mana aku mengganggap dia sahabatku. 

Dari awal perkenalan, aku cuba mengenali. Masuk tahap menjadi rakan sebilik, aku cuba memahami. Aku cuba pertahankan hubungan ini dari awal. Jika tidak, untuk apa aku berendam air mata menahan sikap ego dia. Aku berdiam, Aku bersabar. 

Sekarang, aku terpaksa lakukan ini. Berdiam diri walau selisih sekalipun aku tidak menyapa. Bukan niat aku untuk membalas dendam, aku cuma berharap dia sedar. Sakitnya hati bila kita berdiam diri sedangkan orang lain sibuk berfikir. 

Aku hormat pada mulanya. Aku sayangkan perkenalan ini. Namun aku terpaksa. Terpaksa untuk menunjuk yang aku membenci. walau bukan itu perasaannya.


# Kita bertemu kerana takdirnya. Perkenalan kita ada sebabnya. Persahabatan kita ada hikmahnya. 

# Apa yang terjadi mungkin untuk kita sedar dan berfikir,  apa perlu kita terusan begini atau kita saling perlukan untuk menjaga persahabatan kita.

# Gives and take sangat diperlukan dalam persahabatan.

## Moga Allah tunjukkan jalan.. 

** Good luck final exam nanti. wish you the best my friend. 
 

3 comments:

  1. Do you want to open your Binance account but unable to sign in because of troubles and errors that have occupied all your time and even, refrain you from opening your account? Under such scenarios, you are advised to get in touch with the bunch of skilled executives who are always there to guide you. Just connect with the professionals via Binance support phone number and avail all the services in short-period of time. You will surely be amazed by the kind of services Binance Support Number they deliver. Speak to the team and avail fruitful solution in no team by contacting with the team anytime.

    ReplyDelete
  2. How to deal with Time out error that suddenly occurs when you are doing something important and all of sudden, it shows Time out connection error? Time out error is from backend and there’s nothing you can do to avoid it but you must have solutions to deal with this error. You can call on Gemini support number which Gemini Support Number is always functional and users can take fruitful assistance from the team who’s there to help you. You can connect with the team and get solutions that are verified.

    ReplyDelete
  3. Are you coming across error or trouble while sending bitcoin from your Libra Coin account? Libra Coin is the leading exchange as per Cointelegraph data and has funding of over $151 million with the highest daily trading volume. Is this error troubling you at the top of your nerve? What could be done to resolve it when you have no solution related to it on your hand? Just take your phone and dial Libra Coin customer care number Libra Support Number which is always functional and users can knock the doors of professionals anytime to get the fruitful results related to the errors.

    ReplyDelete