Jan 4, 2013

Erti persahabatan..


Sambil menelaah subjek Operation management tadi, Zyma terfikir tentang persahabatan dan dugaan yang sedang dialami sekarang ini. Ha, nampak sangatlah  yang Zyma tak berapa nak focus masa study tadi kan. *ishhishh, teruk jea kau Hazimah.

Okay, whatever lah. Yang penting, di waktu yang indah lagi damai ni Zyma nak berbicara tentang persahabatan. *cehhhh ayat!  

Zyma tak berapa nak pasti sama ada Zyma tahu, faham ataupun tidak mengenai persahabatan ni. hee. So, korang ada yang tahu tak? Kalau ada, share share lah ye :) and buat yang tak berapa nak pasti macam Zyma juga, marilah teruskan membaca. Kita fahami apa makna persahabatan.


Friendship means a friend is someone you can be alone with and have nothing to do and not be able to think of anything to say and can be comfortable in the silences- Sheryl Condie. 

Bagi Zyma, kita perlu menjalinkan persahabatan yang tidak bertunjangkan kepentingan. Kepentingan disini maksud Zyma, kebaikan untuk diri sendiri. Ha, faham ke? #Apa benda ntah Zyma cuba sampaikan ni. Okay, contohnya macam ni. Awak berkawan dengan seseorang tu kerana apa? Sememangnya awak berkawan/baik dengan dia hanya kerana apa yang dia ada ataupun awak berkawan dengan dia kerana ilmunya, pekertinya, dan sememangnya rasa selesa untuk berteman dengan dia. 

Renungkanlah,
# Jika kerana rupa kita berteman dengan dia, satu saat nanti pasti dia akan kita tinggalkan. Dan waktu itu, awak bukanlah seorang teman yang baik.
# Jika kerana harta kita berteman dengan dia, kita pasti akan tinggalkan dia disaat kenikmatan itu ditarik balik oleh Allah.
# Jika kerana sikap & tingkah-laku kita berteman dengan dia, suatu saat nanti pasti kita sendiri menyesali apabila tingkah-lakunya berubah.

Kita berteman dengan seseorang itu kerana takdir yang telah ditentukan olah-nya.
Bila kita mengenali seseorang dan ingin menganggapnya sahabat kita, kita perlu menerima siapa pun dirinya. Yes, walau hakikatnya susah, tapi tak salah kita mencuba. Am I right? 
Persahabatan memberi seribu satu makna. Ianya sangat indah bila kita tahu bagaimana untuk mempertahankan hubungan persahabatan itu. 
Macam 'couple' juga. Hubungan itu sangat indah dan manis bila masing-masing tahu untuk memahami, menghargai pasangannya. 
Zyma berpegang pada prinsip: menjaga hati orang lain lebih baik daripada jaga hati kita sendiri. 
: Memaafkan lagi baik daripada membenci.
: Menerima lagi mudah daripada memikirkannya.
Zyma bencikan perbalahan, Zyma bencikan perselisihan dan Zyma bencikan permusuhan.
(Cukuplah sekali jea seumur hidup Zyma bencikan someone yang pernah rapat dengan Zyma)
P/S: Jangan kerana satu kesalahan yang dia lakukan, awak melupakan sepuluh kebaikan yang dia lakukan kepada kita.
#renungan untuk diri Zyma sendiri dan perkongsian buat anda sekalian :)
buat awak: Zyma tahu itu salah Zyma. Zyma sikit pun tak memaksudkan untuk itu. Biar berapa lama pun masa yang perlu ditunggu, Bila masanya sesuai, Zyma akan explain semua tentang itu and tak mahu awak salah anggap dan terasa hati lagi. Biar apapun, You are the one of my bestfriend. 

3 comments: