Jul 10, 2014

Kisah hati

Assalamualaikum buat teman semua. Salam Ramadhan..

Alhamdulillah, pengajian Ijazah Sarjana Muda kini kian hampir ke penghujungnya. Hanya tinggal satu fasa sahaja lagi. Yes indeed! Satu fasa iaitu praktikal. In Sya Allah, awal bulan lapan hingga ke pertengahan bulan disember. Moga dipermudahkan semuanya. Buat teman-teman semua, mohon jangan mudah mengalah dan berusaha hingga ke penghujung ye. Moga Allah redha usaha kita semua. In sya Allah, ameen.

In sya Allah, entry kali ni Zyma nak berkongsi tentang perjalanan sepanjang pengajian di Dungun. Moga ada perkara yang bermanfaat untuk anda yang membaca. 

2 tahun setengah bukan jangka masa yang lama sebenarnya. Mungkin ada yang merasakan ianya sangat lama namun, andai kita menghargai dan menerima setiap perkara yang terjadi, kita akan merasakan jangka masa itu sekejap sebenarnya. 

Perjalanan dimulai dengan semester 1, mulanya takut untuk memulakan. Takut dengan penerimaan, takut dengan suasana sekeliling, takut kerana berfikir yang kita tidak mampu untuk bawa diri. Namun, kian lama kita berani, kita berani kerana kita mampu untuk bergaul, berkenalan dengan rakan-rakan baru, rakan-rakan yang datangnya dari pelbagai daerah dan negeri. Apa yang mampu dikongsikan di sini, "menerima, give and take". 

Kita harus menerima setiap perkara yang terjadi. Kita perlu sentiasa ingat, Allah tak akan datangkan seseorang/ sesuatu perkara itu kepada kita tanpa sebab dan alasan melainkan untuk kita menghargai. Andai kita tidak menerima, sungguh kita tidak akan menghargai setiap apa yang datang kepada kita. 

Pelbagai dugaan yang perlu ditempuh untuk menamatkan pengajian ini. Sakit perit, suka dan duka, gelak tawa rakan-rakan tidak mampu untuk dilupakan. Setiap apa yang terjadi, ada alasannya tersendiri. Mungkin kita tidak sedar masa kini namun, kita akan sedar untuk masa akan datang.

Untuk sampai ke tahap ini bukannya mudah. Sekali kita buat silap, sampai ke sudah orang akan ingat. Bahkan, silap yang kita tidak buat juga orang sibuk bercerita, dicanang sana dan sini untuk kita dipandang hina, kotor dan teruk perilakunya. 

Kawan, kawan teramat mudah untuk kita ada. Namun, sahabat sejati terlalu sukar untuk kita peroleh. Hingga sampai satu tahap, kita berfikir lebih baik kita bersendiri. Walau punya teman yang bermacam ragam, pelbagai kerenah, namun alhamdulillah, sahabat disana bukan seorang dua, ramai yang boleh dibuat sahabat. Kunciya cuma satu, "menerima" "give and take". 

Andai kita sedar yang kita banyak berbuat khilaf, kadang tingkah-laku kita menyakitkan orang, kadang perkataan kita menyinggung perasaan orang, kita perlu menerima khilaf orang lain. Itu kunci persahabatan. Kita. Yess KITA yang perlu menerima andai ingin diri kita diterima. 

Pelbagai kenangan yang diperoleh disana namun, kita perlu hargai semuanya. Kenangan manis mampu membantu kita untuk terus bergembira walhal, kenangan pahit mampu membantu kita untuk terus bangkit dari berbuat silap. 

Dungun. Aku terlalu gembira berada di sana hingga aku leka dan alpa untuk menjaga diriku.. Aku lalai dalam menjaga hati manusia. 

3 comments:

  1. Do you have any issues dealing with Blockchain account? Blockchain exchange being the second largest among all the exchanges have a few errors which are faced by users. If you come across errors like login issues, password issues, sign up issues, and looking for solution, you can always take help from the team of skilled professionals who are there to assist you. You can call on Blockchain phone number which is functional and users can have Blockchain Support NUmber conversation with the team anytime and get verified solutions from the professionals in no time.

    ReplyDelete
  2. Are you having trouble in receiving digital currency from another wallet in Cash App ? If you don’t know how to handle all troubles and looking for instant solutions, you can always call on Cash App customer service number which is always active and the team is always in operational state to help you. You can always look for solutions to deal with queries that would help in fixing Cash App Customer Service Number troubles from the roots in the fraction of time. Contact them anytime and get verified remedies from the skilled professionals who are there to help you.

    ReplyDelete
  3. Are you having issues in handling the depositing and withdrawing the USD from the Binance exchange? If you are unable to resolve all these issues and looking for guidance to eliminate the errors from the roots, you can always have conversation with the team members who are there to handle all your issues. You can always call on Binance customer service number which is always active and the team is ready to guide you at every Binance Customer Service Number step. You can always have conversation with the team who is always there to handle all your troubles from the roots in no time.

    ReplyDelete